Historiaa
Asiakasesittelysarjassamme vierailemme tällä kertaa Keski-Suomen maakunnan itäisimmässä kunnassa, Hankasalmella. Täällä valmistaa Tapijola-Ikkunoita Veljekset Aitto-Oja Oy. Yrityksen perustajat Antti ja Jussi Aitto-Oja olivat ensin töissä kotikunnassaan Haapajärvellä Säle-Sepät nimisessä ikkunatehtaassa joka valmisti Tiiville erikoisikkunoita.
Veljekset perustivat ikkunoita valmistavan puusepäntehtaansa ensin Niemelän alueelle entiseen maatalousrakennukseen vuonna 1995. Toiminta aloitettiin kahdestaan. Markkinointinimeksi yritykselle valikoitui sittemmin Tapijola-Ikkunat viitaten ensimmäiseen työntekijään. Toisaalta veljeksiä löytyy kyllä enemmänkin, joten jos mieleen tulee Aleksis Kiven Seitsemän Veljeksen Tapiola niin ei sekään ole kovin kaukaa ole haettu.
Toiminnan laajennuttua siirryttiin uusiin tiloihin vuonna 2007 Hankasalmen asemalle, hyvien kuljetusyhteyksien ääreen aivan E63-tien tuntumaan. Jyväskylän alueelle on vain hiukan päälle puolen tunnin matka. Tällä hetkellä n. 2 M€ liikevaihdolla toimiva yritys työllistää noin 15 henkilöä, sesongista riippuen.
Tuotannosta
Ikkunat Hankasalmella valmistetaan kotimaisista raaka-aineista. Asennustoiminta on myös omaa, näin pystytään takaamaan korkea laatu koko ketjun ajan valmiiksi asti.
Perusasuntotuotannossa käytettävien vakioikkunoiden lisäksi tuotteista voidaan esille nostaa energiatehokkaat saneerausikkunat sekä erikoiskohteiden isot designmallit. Isojen hirsi- ja kivitalojen massiiviset ikkunaelementit ovatkin Veljekset Aitto-Ojan erikoisosaamista.
Luottavaisin mielin eteenpäin
Haasteita PK-sektorin ikkunavalmistajalle kotimaassa tarjoavat tiukkojen energiavaatimusten lisäksi alan suurien toimijoiden kanssa käytävä kilpailu kohteista. Ikkunatuotanto on modernisoitu tehokkaaksi ja ylikapasiteettia kotimaan markkinoille arvioidaan olevan reilusti. Tämä tulee esiin kovana hintakilpailuna varsinkin aina silloin kun rakentamisen kovimmat nousupiikit tasaantuvat.
Tapijola-ikkunoilla on pidetty tärkeänä että markkinointi pysyy ajan hengessä. Vaikka ikkunakaupat edelleen lyötäisiinkin kättä päälle samassa pöydässä istuen, niin potentiaalisen asiakkaan löytäminen ajoissa vaatii sen että markkinointi on ajanmukaisessa iskussa. Jos tänä päivänä ikkunakauppias ajaisi talosta toiseen arvioiden saavansa kauppaa sillä perusteella että ikkunat näyttäisivät kaipaavaan remonttia niin todennäköisesti hän olisi myöhässä 9 / 10 tapauksessa. Joku toinen löytää ikkunaremonttia suunnittelevan nopeammin verkkotoiminnan perusteella.
Rakennushelasto toimittaa Tapijola-ikkunoihin aiemmin jo mainitun kotimaisen Prefix aukipitolaitteen lisäksi myös ikkunoissa tarvittavia muita perusheloja.
Rakennushelasto Oy / TM